Thursday, February 17, 2011

Persinggahan di lebuh perjalanan hidup

Benar, kita semua sekarang berada di satu landasan yang mana kita semua perlu laluinya dengan suka ataupun duka. Dari perjalanan ini, kita tak tahu bila kita akan rebah dan sememangnya perjalanan kita amat jauh. Aku selitkan sedikit kata - kata En.Rozinor Razali pada aku,"iqrakan setiap langkah kamu didunia,kutip batu dijalanan sebagai peneman higga ketemu persimpangan, nilai petunjuk arah berdasarkan pengalaman". Dalam maksudnya itu dan apa yang dikatakan memang kena dengan kehidupan aku setakat ini.

Apa yang kita lalui, pernahkah kita kira jaraknya sehingga kini? Pernahkah kita kira kesilapan,kebetulan,kejayaan,kesedihan yang kita rasa? Aku rasa tidak, kerana terlalu banyak yang terbuku dalam diari kehidupan kita.

Aku menenggek di tepi jalan, dengan tujuan untuk berehat. Tapi aku nampak cahaya yang mana aku percaya ia adalah tapak resolusi untuk aku berjaya dalam hidup aku. Lalu aku cuba untuk singgah lama. Daripada menenggek sahaja, aku tumpang mandi disitu. Hingga kini aku masih berada di persinggahan itu mungkin kelak, masa sudah sampai, aku perlu beredar. Tapi selagi boleh, aku ingin berkampung dahulu disini.

7 comments:

  1. like..ayt bersimpang siur.....

    ReplyDelete
  2. kadang kita lupa apa yg tlah kita lakukan...kesilapan acap kali menyedarkan kita dari lamunan....
    namun ianya akan berulang dan tros berulang andai kita gagal mengemudinya...
    andai jatuh skali...jgn pernah serik utk bangun semula...
    gagahi berdiri ditelapak kakimu sendiri mencari identiti sebenar...

    ReplyDelete
  3. nice entry..
    kadang2 kita terlalu selesa dgn keadaan sekarang sehinggakan kita lupa untuk beranjak ke situasi lain yg lebih menjanjikan keselesaan. kita selalu takut untuk menperjudikan nasib diri sehinggakan kita tetap berada d takuk lama.just move on and atur langkah walaupun bertatih besama2 azam insyallah kita BOLEH!!!!

    ReplyDelete
  4. it was my 1st comment..and let say."WOW!"
    hahaha..aku tak pandai nak explore menatang blog ni sebenaqnya..hahaha.tak guna sungguh..
    btw..
    friends and family,kadang2 kita ni leka,tumpang mandi tapi ambil kesempatan..manusia tak lari dari sikap lalai..

    ReplyDelete
  5. jangan lupa gi jadi follower mak uda

    ReplyDelete
  6. hidup memang penuh warna warni suka duka
    aku suka baca apa yang membuatkan aku berfikir.

    nice post.=)

    -adila

    ReplyDelete
  7. DI PUNCAK MAJNUN



    khittah kerdil ini satu - satunya saksi

    dimana telah kuikat semua yang bernama rasional,

    lalu dengan cermatnya kutelan segala sangsi

    agar kebenaran bisa lancar bertutur dan melahirkan

    wajah keyakinan terhadap apa yang dikatakan mustahil dan luar jangkauan.

    (biarkan ia menghadapi maharana

    dalam mencari erti batas keadilan)



    ROZAN AZEN MAT RASIP

    Lembah Pantai

    16 Januari 1997

    ReplyDelete