Saturday, June 11, 2011

Diari Si Pencinta Seni (Bahagian Lima)

Tentang Si Gadis*

Tidur aku yang selalu dibuai oleh himpunan tulisan bertebangan yang membentuk tulisan serta perkataan seperti memberi ruang dan kesempatan pada wajah Si Gadis untuk menempah takhta di hati. Aku keliru dan terus berkeputusan untuk bersemuka dengan dia dengan kadar segera!

Ayu, nama gadis kampung yang memang aku idamkan selama ini. Pada bentuk badan berkebaya anggun dan itu pastinya yang asli. Jahanam, aku sudah bermain cinta. Tapi aku janji kali ini sahaja. Aku cuba untuk hindar, tapi hati aku faham bahawa aku perlukan saat ini untuk sempurnakan pencarian diri aku sendiri. Cuma aku khuatir jikalau aku terjerat untuk mencari pintu kecil ke arah kejayaan.

Aku difahamkan dengan ukiran bibir Ayu yang menceritakan kisahnya dalam sesi pengenalan kami. Aku dan Iman menceritakan tentang kami dan tak lupa juga pada sahabat aku Sarip. Aku sedikit hairan mengapa si gadis ini mahu berkenalan dengan kami yang selalu dipijak serta ditindas ini. Perjuangan seni yang masih tak ditebaskan lalang serta hutan yang menghalang untuk membuka pintu yang menghubungkan kejatuhan dan kejayaan. Dia hanya seorang pekerja swasta dan berpakaian korporat itu perlu bagi menepati etika pekerjaannya sebagai seorang setiausaha seorang pengurus syarikat import dan export. Aku labelkan dia sebagai seorang hamba. Kejam? dan memang inilah yang aku nampak pada seorang setia-usaha.

Tentang Kami*

Aku dan Ayu makin rapat. Entah apa yang dia sukakan pada aku, masih aku fikirkan hingga detik ini. Aku tak ada rupa dan lagi - lagi kekayaan. Itu yang gadis - gadis era ini terpikat. Tapi tidak pada Ayu, makin aku runsing. Cuma pernah di tekankan, Ayu suka akan semangat juang dengan berbekalkan penulisan aku ini. Bertambah hairan aku dibuatnya.

Setiap kali aku persembahkan penulisan terakhir aku, tepat waktu Ayu selesai dengan pekerjaan. Lantas laju berjalan untuk melihat aku menjerit, meraung dan berperasaan. Selesai, aku, Iman dan Ayu pergi minum dan menikmati masakan kampung di kedai kenalan Sarip dulu. Menjadi rutin harian kami untuk menjalankan hari - hari yang penuh dusta dalam kelompok bandaraya itu. Cuma Iman, dia akan pulang lebih awal kerana ada urusan katanya. Setiap hari, yang aku tahu dia sengaja memberi peluang kepada aku untuk mengenali Ayu dengan lebih mendalam. Licik kau Iman.

Hanya berlanjutan selama seratus tiga puluh lapan hari, memang kami masing - masing impikan bintang, bulan yang mengambang pasti menjadi detik terpenting untuk kami meluahkan perasaan. Emosi, riak wajah yang memaparkan seorang pelakon veteran dengan skrip yang dibekalkan, kami petah berbicara. Ya, inilah dunia percintaan yang diidamkan setiap remaja dan pesan aku, jangan keterlaluan!

Kerjaya*

Tiba saat, dimana saat Ayu cuba membantu kami. Seorang hamba menggunakan kelebihannya untuk memancing dan memujuk rayu seorang eksekutif untuk membuka ruang kepada kami. Katanya, telah diperbincangkan hal ini dengan seorang Dato' untuk membantu kami dan juga gelombang seni untuk kemajuan tanah air. Beratus kali aku dan Iman memikirkannya. Takut - takut kami dipergunakan dan ditindas lagi oleh orang - orang korporat keparat seperti ini. Akhirnya, setelah puas kami rejamkan fikiran sehingga hampir hangit dinodai sebuah takdir dan ketentuan, kami setuju.

Kami dibawa berjumpa dengan Dato' tersebut. Dengan rendah diri dia memaksa kami memanggilnya dengan panggilan uncle Ram(sepatutnya "pakcik ramli"). Lantas senyuman terukir pada bibir aku dan Iman. Masing - masing lahir rasa bersalah terhadap Uncle Ram kerana banyak penulisan kami memembak kutukan terhadap orang yang mempunyai darjat seperti dia. Tapi perlu diingatkan, Uncle Ram mungkin orang yang hanya boleh dijumpai dalam kalangan satu juta darjat sepertinya. Layanan istimewa di istananya. banyak soalan yang aku ajukan untuk meneliti dan setuju dengan jalan yang diberikan supaya benar - benar tiada penipuan. Ternyata Uncle Ram memang ikhlas membantu. Cuma aku sedikit ragu apabila ditanya tentang Ayu, dia sedikit gagap dan masih boleh menjawab, "Uncle kenal dia sebab kenal dengan bos dia". Aku mengangguk. Kertas kerja yang diusahakan Ayu untuk kami, persembahan sulung dan platfom untuk kami berada di pentas dunia. Majlis yang memang diadakan untuk aku dan Iman. Aku bersyukur.

bersambung pada (bahagian akhir)

6 comments:

  1. sambungannye cpt ckit wat..
    nk bca ni..
    i jd ayu bole???
    hahaahahah

    ReplyDelete
  2. farah rasa uncle sam tu bapak ayu..betoi x..?? ahhahah

    ReplyDelete
  3. uncle ram tu asben ayu la...hahaha

    ReplyDelete
  4. keep it up syukor..first time bace boleh flow the story sampai hbs..not too long..quite simple and..best! mabruk!

    sorry baru de masa nk bace..punya la lama org tu promote haha..
    ~maksu tikah~

    ReplyDelete
  5. mana kesudahan cerita?

    ReplyDelete