Tuesday, June 10, 2014

Lelaki, Curang dan Rock & Roll - 7

Pakai kasut, tengok depan dan jalan. "Move on" kata mereka. Bagi aku, itu "bullshit".

Sejak sahaja apa yang aku rasa semenjak dari kesakitan awal yang mula merebak keseluruh nadi jiwa raga. Sakit ini sudah lama aku lalui, aku pendam tidak dijadikan dendam. Aku cuma menunggu satu masa dimana mereka semua sudah puas berfoya dengan kehidupan dan kegembiraan sementara yang dilaungkan yang dipaparkan pada segenap inci waktu berlalu, saat mereka sudah puas dan ingin kembali, saat itu aku tetap menanti dan memerhati.

"Sedangkan kifarah itu tanda Tuhan sayangkan hamba-Nya, mencuci dosa - dosa kecil yang menggunung dalam hati." Kau nak percayakan karma? Ikut suka.

Belum tentu diantara mereka yang akan kembali dan melutut memohon maaf, jadi tiada guna aku maafkan mereka. Jerit Lydia sekuat - kuatnya, dihadapan cermin yang memantulkan wajah kami berdua. Dahi aku berkerut, lalu aku bertanya. "Apa kau tujukan pada aku juga?" Ya, jawabnya ringkas. Jadi kau jeritla sekali lagi, tanda aku terima dan setuju dengan luahan yang didorong amarah kau tersebut. Terus Lydia memandang tepat ke mata aku melalui pantulan cermin, dengan riak muka yang berang. Aku tenang dan menghembus nafas perlahan.

Lydia, kau perlu ingat. Apa sahaja yang kita lakukan, baik atau buruk, pasti ada balasannya. Berganda atau tidak, itu terpulang pada Tuhan. Kuasa-Nya tanpa batas, sedangkan suara yang kau laungkan tadi jika tidak diizin-Nya, maka kau bisu! Dahi Lydia terus berkerut. "Apa kau marah aku juga?" Tidak, jawabku ringkas. Yang sebenarnya aku tidak suka kau marah. Lagi aku benci bila kau cepat menuding jari, macamlah kau tak pernah buat silap. Dan Lydia, seboleh - bolehnya kau perlu ubah rasa dan persepsi kau tentang "silap". Manusia melakukan kesilapan, kecil atau besar. Ia bertujuan pada kita sendiri untuk belajar dan mendapat pengajaran dari kesilapan tersebut. Bukannya untuk dipijak sampai seseorang itu rasa hina. Begitu juga dengan kita Lydia! Lydia tunduk sayu, air matanya mengalir deras. Aku faham perasaan Lydia, lagi - lagi dia seorang perempuan yang lurus. Sering sahaja ditipu oleh teman - teman, apatah lagi diambil kesempatan. Aku bersimpati terhadapnya. Aku tahu, perit rasanya apabila dikhianati keikhlasan yang kita taburkan untuk memberi kebahagiaan pada orang lain, sedangkan kita masih di takuk yang lama dan masih bersendirian menanggung derita. Perit.

Maafkan aku Lydia, aku cuma sampaikan apa yang aku rasa. Aku sudah pendam rasa ini sejak aku kecil lagi. Ada sesuatu yang masih belum aku rasa puas. Tapi aku tetap tunggu saat untuk mengecapi ketenangan, walaupun saat itu adalah pada akhir nafasku nanti.

Apa yang kau tunggu? Tanya nya bingung. "Maaf" jawabku ringkas.

No comments:

Post a Comment