Sunday, December 28, 2014

Lelaki, Curang dan Rock & Roll - Akhir

Untuk terakhir kali, Jelita, sapukan air dimata mu.

Bertahun aku mencari kau, kini kau kembali. Sewaktu aku sudah tak mahu. Sewaktu aku sudah tak peduli. Sewaktu aku menguderaikan ceritera. Maka kau, kembali.

-------------------------------------------------------------------

Kau ingat, kan? Tanya Zara setelah selesai menjamah makan malam pertama kami bersama. Ditemani cahaya malap, lilin yang menemani kami bersama beberapa pilihan lauk masakan kampung. Air tangan Zara.
Ingat apa? Rasa ni? Masak lemak cili api ni? hehehe. Ya, aku ingat. Kau cinta aku pertama. Ni, masak lemak ni, dapat aku rasa lembut kasih didalamnya. Apa kau pakai guna - guna ya? Hehe.
Lalu aku tenung matanya erat, renungan yang seumpama genggaman tangan yang kuat. Hanya lirik bisu yang menerangkan betapa aku cintakan kau Zara. Melalui pandangan mata ini, mengharap kau balas dengan senyuman. Yang selalu melemaskan aku dalam khayalan rindu, setelah kau mendakap aku dalam setiap senyum mu. Zara.

-------------------------------------------------------------------

Itu kali pertama dan terakhir kami berasmara. Hanya dengan hidangan makan malam ringkas dan ditemani sebatang lilin wangi. Walaupun tak banyak untuk diceritakan, namun detik itu, detik yang paling bermakna dalam hidup aku. Pelengkap sebuah kotak memori. Yang aku takkan padam buat selama hidupku. Zara.
Sekurang - kurangnya aku berjaya membantumu dalam usaha mencari hidayah. Cintamu pada aku kerana cinta mu pada Tuhan mu. Aku bersyukur.

Selesai sujud terakhir, doa ini aku panjatkan untuk mu, Zara. Harap kau tenang menghadap Tuhan mu. Cinta yang tak pernah putus. 

Aku dan Zara, 28 - 12 - 2014.

Terima Kasih.

No comments:

Post a Comment