Monday, December 15, 2014

Lelaki, Curang dan Rock & Roll - 9

Jiwa, bebaskanlah segala duka lara yang memendam dalam karung rasa mu. Adanya ia seringkali membunuhmu dari dalam. Nafasmu kau biarkan sahaja, menghembus tepat kemuka. Biar memori pahit itu berhentak lalu berderai.

Ruang jajahan, paksi tersebut telah terpinda. Kerana sesuatu yang tak mampu lagi aku elak mahupun menghalanginya. Benar, sakit ini sukar untuk aku lupa. Tapi perit ini juga yang mengajar aku erti kekuatan. Sabar, itu dikatakan iman.

Bak jejari yang memainkan irama cinta pada tali gitar, merdunya menusuk ke dalam telinga. Susuk tubuh yang menggiurkan, setiap kali aku kesunyian kau setia meneman. Cinta, walaupun pada kau sebuah gitar kaku, aku yang menambah rasa sekiranya kau tetap bisu.

Ini kali terakhir, kalau yang ini tak menjadi aku sendiri berlalu pergi. Aku janji, kau ngerti? Sepertimana aku lakukan sedikit demi sedikit, aku tahu ia belum mencukupi untuk mebuat kau fahami. Cuma tinggal sedikit masa sahaja lagi, antara gagal dan berjaya, antara duka dan gembira. Jika kau izinkan, aku mahu pilih kedua - duanya sekali. Sekiranya aku gagal aku masih dapat mendapat bahagia, dengan kau Karina. Please?

Dia tenung mataku dalam - dalam. Karina memang bengis orangnya, tetapi pada sesuatu masa, dia manja. Riak mukanya celaru, samada mahu terus marah atau bersedih. Maaf, aku tak rasa kita aku boleh terus percayakan kau. Jawabnya dengan nada esak. Tangis disimpan untuk teriak di rumah kelak. Sekarang harus kawal emosi, mesti kuat. Untuk menjatuhkan aku seorang lelaki, bukan mudah. Tapi Karina nampak terus bertahan.

Please, will you just give me a little time? I will double the effort, will make u even happier than before.
Aku tak pernah bahagia, jawabnya lagi. Kali ini Karina nampak benar - benar sedih. Dia bangun dan berlalu pergi. Aku lemah, kejantanan aku harus aku rendahkan supaya aku terus menghormati gadis jelita ini. Yang masih menduduki takhta dalam hati aku sehingga kini. Dia, masih pilihan hati.

--------------------------------------------------------------------------------

Itu cerita 8 tahun lalu, masa aku bingung dan masih mangkuk. Kejar cinta hingga tinggal cita - cita. Mak bapak kat kampung aku letak tepi, kejar cinta lagi penting. Muda, itu sahaja yang aku mampu kata. Kata orang, lelaki lambat dikit untuk mencapai klimaks kematangan minda berbanding perempuan. Tapi ada kalanya aku lihat sebaliknya. Kata orang, kata - kata dari orang jangan dipercaya bulat - bulat. Kata orang lagi, kata - kata dari orang harus disimpan, jangan dibiar tersebar. Kelak benar atau tidaknya kita yang harus tanggung. Kata orang, aku tak boleh jadi hero. Kata orang, aku bukan pilihan yang terbaik untuk mereka berkawan. Itu semua kata orang, yang kau percaya bulat - bulat dan kau menuding jari terus tepat mengena batang hidung aku disini, apa kau fikir aku terus tunduk dan mengiyakan sahaja? Kata orang, aku ini berbahaya. Kata orang, langsung tak boleh dipercaya.

Masih lagi dibangku taman, tempat aku berhabis masa dengan Karina. Kenangan takkan pernah luput, walaupun kita usaha hingga bergelut. Masih melintas halaman fikiran, aku terus terduduk. Memori ini yang paling perit untuk aku lupakan. Tapi aku harus terus berusaha, membuang dia dalam khayalan. Untuk cinta baru yang bakal menjelma. Harap ianya tidak tertunda.

1 comment:

  1. tinggi sungguh prosa kata & susunan ayat ;)

    ReplyDelete