Tuesday, November 1, 2011

Perbicaraan Dengan Bulan

Hujan semakin reda, menunggu awan hitam berisi takungan yang berapungan beredar dari ruang udara yang memperlihatkan langit. Segera aku persiapkan diri, bertenggek dihadapan buaian. Ditemani serangga - serangga kecil yang keluar mencari udara segar.

Aku nampak kelip - kelip. Bertebangan secara rawak, mewarnai ruang yang kosong dengan cahaya semulajadi hasilnya. Ini semua ciptaan Tuhan. Indah bukan? Aku terpegun. Tanpa berkelip mata, aku dibawa keawangan oleh kelip - kelip tadi. Berlatar belakangkan bulan. Eh? Bulan! Terima Kasih sikelip.

Senyum itu, sangat aneh. Aku melihat dengan penuh tumpuan, walaupun ada luka , cela disekitar tubuh, masih lagi tersenyum lebar. Cedera bukan alasan untuk tidak menyempurnakan kebahagiaan. Dan semakin dekat aku merasakan cahaya itu dengan ku.

Bulan, cerah kau menerangi bumi. Cacat cela kau dicipta masih kau berusaha menjadi yang terbaik. Bulan, seringkali kau menjadi saksi pada malam hari. Melihat kelibat manusia yang berakal menjadi gila, gila bayang, gila foya, gila - gila. Merebut harta meragut nyawa serta menjadi khayal. Malam menjadi riang - ria buat mereka yang mendiami syuga dunia. Bulan, segala gerak geri Makhluk ciptaan Tuhan telah kau saksikan, apakah kau ini bukan sembarangan?

Masih tersenyum, ahhhh...aku pula yang mengundang tanda tanya. Tentang kejadian huru - hara yang tak tersiar bebas, bulan masih lagi mampu tersenyum. Aku masih lagi bertenggek. Menghirup sedikit demi sedikit minuman yang dibekalkan semasa persiapan. Ini hobi aku, melihat bulan selepas hujan.

Aku nampak bintang, berkelip indah menemani bulan yang nampak kesunyian. Ia mempunyai ramai sahabat karib, yang sentiasa menemani antara susah dan senang. Walaupun tiada dikesan udara, tapi mereka hidup. Ahhh...aku berkhayal. Tapi, bulan. Kau Indah.

Ahmad Syukor B. Abd Razak

6 comments:

  1. Kau tidak berbicara pun dengan bulan.

    - adila azli

    ReplyDelete
  2. bulan tak bersuara. aku berbicara seorangan.

    -ahmad syukor

    ReplyDelete
  3. Suka ini! (Like this)

    -adila azli

    ReplyDelete
  4. hahaha...betul ke suka nih..haha

    ahmad syukor

    ReplyDelete
  5. Betul lah. Kebanyakan penulisan kau, aku suka.Gramatis :P

    -adila azli

    ReplyDelete
  6. terima kasih. kau yang menginspirasikan aku tentang ini. akan aku bawa budi kau sampai ke mati

    -ahmad syukor

    ReplyDelete