Sunday, November 27, 2011

Nikmat

Terhidang di meja tamu, masak lemak cili api. Disusuli gulai ikan sembilang dan ikan bawal masam manis. Aku berdiri dari jauh terliur memandang hidangan tersebut.

Aku dilayan seperti tetamu, sedangkan aku yang belajar di luar kawasan sekadar pulang melepaskan rindu aku pada keluarga. Emak, dari raut wajahnya yang sangat gembira dengan kepulangan aku. Menghidangkan aku dengan makanan yang sangat istimewa dan yang lebih istimewa adalah masakan itu adalah dari air tangannya. Aku tersenyum dan serta - merta mata aku bertakung dengan air mata gembira.

Habis, dari air basuh tangan sehingga lauk - pauk aku emak sediakan dalam satu pinggan. Pinggan aku pula berlainan dari adik - beradik aku yang lain. Menandakan aku ini adalah yang teristimewa dikalangan mereka. Tetapi tiada pun riak muka cemburu daripada mereka, aku hairan. Senyuman yang mereka lemparkan pada aku sungguh aneh, tidak seperti selalu. Abang aku yang selalu cerewet tentang makanan hari ini membisu sahaja. Mereka seperti sedang sembunyikan sesuatu daripada aku. Tapi masih bersulamkan senyuman yang ikhlas. Aku bingung.

Selesai mengunyah sesuap nasi, emak bertanya : "sedap tak syukor?" aku tidak menjawab lantas aku sambung menikmati keenakan masakan emak. Pada saat ini aku rasakan aku berada dengan sekumpulan bidadari yang melayan aku seperti putera raja. Makin aku bingung apabila makin aku menikmati makanan tersebut sehingga separuh habis, makin menghilang wajah - wajah indah dihadapan aku. Kian makin pudar.

Air mata aku berlinangan sambil lekas aku menghabiskan makanan yang sedia ada. Pada suapan yang terakhir, wajah emak tersenyum lebar sambil disampaikan pada aku, "emak sayangkan kamu" tetapi tanpa suara, hanya mimik bibirnya sahaja. Terus lesap semuanya setelah aku selesai menikmati segalanya.

Cis, tidur aku tadi dibuai dengan mimpi yang sangat suspen. Aku takut kehilangan orang yang sangat aku sayang. Dan telah disampaikan rindu aku pada mereka di kampung halaman. Tunggu aku pulang. Aku rindukan kalian.

Ahmad Syukor B. Abd Razak

3 comments:

  1. sampaikan pesanan masakan itu pada gadismu, bukan aku :)

    -adila azli

    ReplyDelete
  2. rindu nk blk ka rindu nk paw lagi....hahahaha

    ReplyDelete
  3. sayangi mereka selagi mereka masih ada...

    ReplyDelete