Friday, January 13, 2012

Panjatkan Kesyukuran

Dosa dan pahala tuhan sahaja yang tahu. Percaturan dunia dan akhirat, usaha pada tangan manusia, jawapan pada keputusan ilahi.

Ini, cerita pada masa tertunggaknya tanggungjawab seseorang kepada seseorang lagi. Pada hakikatnya waktu itu, dia penuh dengan kemewahan. Bukan harta benda, akan tetapi hanya selonggok kebahagiaan yang salah dibahagikan. Ya, itu lumrah hidup, ada yang lebih, ada yang kurang dan ada yang terpinggir.

Saat itu, tampaklah pemberontakan terhadap sesuatu yang ditekan-kan. Hanya kerana mahukan secebis perhatian, pengorbanan yang banyak harus ditabur. Ini lah hakikat, apabila seseorang itu diabaikan siapa - siapa yang empunya hak sepenuhnya untuk menjaga, tidak dibuat secara adil.

Tapi kali ini, bukanlah itu yang perlu diperkotak - katikkan. Perkara kecil itu harus diketepikan kerana ada kebahagiaan yang besar sedang menanti. Sipolan ini telah mendapat curahan kasih sayang dari seseorang yang tidak disangkakan. Muncul dihadapan berkali - kali. Bagai mimpi yang membuai anak kecil, bahagianya sehingga senyum berminggu. Pada waktu itu, "aku lah bulan,aku lah matahari, aku lah bintang dan aku lah segala - galanya". Tuhan maha adil, itu yang mampu aku ungkapkan dalam pernyataan ini. Seadil - adil bicara seadil - adil perkara. Alhamdulillah.

Semalam, tangisan aku didengari teman rumah. Mereka sekadar bertanya, adakah aku ini dalam keadaan baik? Jawab aku, lebih daripada baik. Doa aku pada malam itu, harapkan sudah hampir sampai pada sisi-Nya. Untuk dinilai, adakah layak permintaanku itu ditunaikan. Sehingga sekarang, aku sedang rela diadili dengan kelakuan aku.

Ahmad Syukor b. Abd Razak

2 comments:

  1. adakah sudah terantuk baru terngadah?

    -adila azli

    ReplyDelete
  2. tak...ini cuma bermimpi dalam berkhayal.

    -syukoq

    ReplyDelete