Monday, April 18, 2011

Tidak Aku Benarkan Kelahiran Aku Sia - Sia

Maafkan aku Encik Abd Razak dan Puan Hasnah*

Hidup aku tak tentu arah, mungkin kerana aku masih muda dan perlu mencari jalan dan arah yang tepat dalam perjalanan aku.

Dulu, diwaktu aku masih kecil. Mak dan ayah selalu mengharapkan aku cemerlang dalam pelajaran. Ya aku sering dipukul apabila aku malas belajar. Dan aku sesal kerana sehingga detik ini, sifat dan perangai malas aku telah berjaya menakhluki hati ini. "Ampunkan aku Encik Razak dan Puan Hasnah."

Terus terang aku cakap, mungkin aku bijak tapi aku tak pandai. Kerana aku cepat belajar tentang sesuatu perkara itu dan disebabkan kemalasan aku, aku dah menjadi sebodoh sekarang. Dulu aku degil tapi aku salahkan keluarga aku apabila mereka memarahi dan membenci aku seketika. Paling sakit apabila kadang - kadang kita tahu ada pilih kasih dalam keluarga. Ya aku memang kuat cemburu kerana aku perlu tahu apakah penyebab pilihan itu. Aku banyak berfikir tentang keluarga dan aku tak mampu hendak menahan. Telah penuh buku nota yang aku beli untuk belajar akan tetapi aku menangis didalamnya sehingga penuh. Tertekan*

Waktu aku diusia pertengahan remaja, memang aku sungguh - sungguh mahu belajar. Aku ligat siapkan kerja rumah dan segala latihan yang diberi. Aku berubah semangat makin berkobar. Cuma yang tak berubahnya perangai. Masih mcm "setan" kat sekolah, biasalah waktu itu lah aku nak merasa jadi hebat. Maafkan aku Cikgu Haris Osman dan Tuan pengetua*
Tapi waktu genting dimana peperiksaan menjelang, tiga hari sebelum itu masalah menimpa lagi. Sebenarnya aku patut gembira kerana kesabaran mak aku menyebabkan dia bakal dianugerahkan "payung emas" di-syuga kelak. Tapi aku keliru, apakah keputusan orang tua ku itu wajar tanpa berbincang dengan kami yang berhak mengetahui. Sedangkan aku rasa umur aku waktu itu sudah pandai menilai baik buruk dan memahami keadaan. Disebabkan tersalah keputusan, aku dengan emosi aku telah terperangkap dengan dugaan aku sendiri. Maafkan aku Encik Razak dan Puan Hasnah*

Aku mengaku, aku kurang hajar terhadap kedua abang aku. Kerana aku marah dengan sikap mereka. Bukan kerana aku pandai atau apa, cuma mereka sukar menerima teguran dan tidak langsung menilai teguran aku ini baik atau tidak! Sepatutnya pada usia sekarang aku rasa mereka dah boleh membalas jasa kedua orang tua aku ini. Maafkan aku Syafiq dan Ahmad Shafuan*

Yang aku ada untuk menjadi kuat hanyalah ibu aku yang tersayang dan kakak aku yang baru berkahwin. Aku kian rasa kakak aku semakin jauh kerana dia perlu hadapi dugaan dan tanggungjawab dia yang bakal mengharung hidupnya kini dan seterusnya. Tentang emak, dari dahulu lagi, sebenarnya aku kerap memberontak terhadap kedua orang tuaku ini, cuma setelah peristiwa tersebut*, aku takut emak pergi dari kami. Aku terus lembut dengannya, dengar setiap kata - katanya, kerana dia memang bidadari aku dari aku lahir lagi. Kadang - kadang aku tak sampai hati melihat dia menangis, aku pun berlalu. Bukan apa, cuma aku tidak mahu menangis dihadapannya kerana aku hendak dia fikir, aku masih kuat untuk menghadapi rintangan yang ada. Terima Kasih Puan Hasnah*

Sampai aku besar, lebih tepatnya sekarang. Aku tak berapa rapat dengan ayah, cuma tak seteruk dahulu. Selepas aku menjaganya di hospital waktu beliau sedang sakit kerana ditimpa kemalangan pada waktu selepas solat subuh beliau menaiki motosikal untuk pergi mencari rezeki. Aku dalam cuti semester waktu itu, balik kampung dan ingin rehat. Bangun semestinya lewat. Tapi hari itu tak seperti biasa, kerana jika aku pulang kekampung tidur aku memang selesa biarlah diruang tamu sekalipun dan memang aku tidur diruang tamu setiap kali aku pulang ke kampung halaman. Aku dikejutkan oleh kakak aku, segera bangun dia berkata "aku jatuh bilik ayaq tadi". Aku menggaru kepala kerana tiada pula luka atau kecederaan yang dialaminya. Cuma ayat kedua yang lafazkan itu yang membuatkan aku lantas pantas menyiapkan diri. "Ayah eksiden nuh!dok ada kat spital!Mak dok reyau(nangis) tadi talipon aku.Jom lekaih siap!" Terima Kasih Nur Adinie*
2 hari berturut - turut aku tak tidur sebab mahu menjaga ayah agar beliau selesa dikatil kerajaan. Aku melihat bacaan nadinya setiap masa dan hampir beratus kali aku memanggil jururawat jiga bacaannya menurun atau pun menaik. Aku sangat risau, Ya aku sayangkan ayah. Emak pun turut risau, tapi aku suruh emak tidur agar kesihatannya tidak terganggu dengan kerisauannya itu. Siapa yang melihat aku waktu itu, terutama saudara saudara ayah dan emak aku. Mata rabak sudah seperti terlebih dos dadah. Bersambung dalam "cerpen : kasih ayah"*

Kini, aku sudah sedar mana yang patut aku pilih. Harap benih yang aku semai, segera tumbuh agar semangat aku tidak mati seperti dahulu. Aku ingin menjadi insan yang baik, dan yang paling penting aku tidak mahu air mata emak dan ayah aku tertitis lagi kerana kebodohan aku. Tentang abg - abg aku? Biarlah mereka dan cerita mereka yang mengajar mereka. Semoga masa mengadili mereka sebaik - baiknya..

.............
Ahmad Syukor b. Abd Razak

11 comments:

  1. yeah!!memamg aku cukup hebat bacab cerpen nieh!
    come on ahmad sukor!yeah!!kamu dah matang sekrang!jgn la cuba ada sifat dendam dengan orang tua mu!siapa la kita tanpa mereka!

    ReplyDelete
  2. wwaaahhhh penuh makna cerpen ni...
    bagus :)

    ReplyDelete
  3. thanks bale...haha..aku kuat,,mcm hang tak kenai aku..hahah


    ninie...did we know each other?facebook or something?

    ReplyDelete
  4. like this! Benar kata org tua tua. Sudah terantuk baru terngadah. Hargai apa yg ada sekarang sebelum menyesal. Dgn kata lain, be grateful to The Almighty.-adila

    ReplyDelete
  5. something will be happen anywhere n anytime..luv each other will make u happy...may Allah bless us...

    ReplyDelete
  6. nice entry...
    aku pikir aku saja yg ada penyakit kepala batu tapi rupnya aku x sendiri..
    mmg kita sbg manusia kdng2 ego melambung mengatasi kata akal wlupun dgn org tua sndri..tapi semuanya belum t'lmbt selagi mereka masih ada :)

    ReplyDelete
  7. baca entry ni suddenly i miss my late father..

    ReplyDelete
  8. nakai jgk syukoq dlu noh :)

    ReplyDelete
  9. ahh..jemm...sapadia plak nih.....hahaha

    ReplyDelete
  10. sayangi,hormati,bahagiakanla mak n ayah kamu...kamu,merekala penyebab kelahiran kamu..buatla segala kebaikan kepada mereka..sesugguhnya,setiap kebaikan yg kamu lakukan itu akn dibalas juga dgn kebaikan..insyaallah...

    ReplyDelete
  11. finally u know me right???
    heehehhehe....
    ninie da lame baca ur blog :)

    ReplyDelete