Wednesday, May 25, 2011

Diari Si Pencinta Seni (Bahagian Satu)

Tidak akan aku benarkan sekujur tubuhku dibelai wang ringgit dan juga kekayaan! Aku mahukan hidup sempurna melalui hati, nurani serta pahala yang perlu dibekalkan. Bukan ketamakan yang menindas serta paksa melakukan dosa semata - mata untuk hidup mewah!

Telah aku lari setelah pertengkaran dengan penghulu keluarga, kebencian serta rasa kecewa yang aku rasakan sejak dahulu telah sempurna ditunjukkan betapa bencinya aku pada mereka! Lalu jauh aku lari, untuk menenangkan diri. Aku masih sayangkan mereka, cuma aku benci apabila mereka agungkan harta kekayaan. Pergi mati lah kau hamba dunia!

Lihat! tapi jangan sesekali kau mencari aku. Langkah yang aku tinggalkan hanya untuk kenangan dan untuk kau tangisi semata - mata. Ya, aku seorang anak derhaka tetapi aku bukan durjana! Mulai sekarang, kau boleh kurangkan perbelanjaan kau demikian sudah kerana aku melangkah keluar dari istana kau. Selamat jalan!

Mungkin kerana aku terlalu akur padanya sejak aku lahir, dan memang namanya aku ini anak kandungnya sendiri. Akan tetapi tidak haruslah hinggakan cita - cita aku sendiri pun ditentukan olehnya. Aku sedar yang kau mahukan aku berjaya, dan kau mahu aku sebagai pengganti tempat kau di kerusi tertinggi syarikat kau. Tapi hakikatnya aku tak mampu kerana aku langsung tiada minat terhadapnya! Maafkan aku kerana membenci kau ayah.

Berbekalkan Rm500 ringgit yang aku curi dari rumah. Aku lari ke bandaraya untuk merealisasikan impian aku yang sudah lama aku tanamkan. Ya, aku mahu jadi seorang seniman. Tidak kira apa jua jenis seni. Yang aku tahu, aku boleh bernyanyi, aku boleh menulis, aku boleh bermain gitar serta aku boleh membaca dengan baik. Dengan adanya semua ini, aku yakin aku mampu hidup tanpa meminta pertolongan ayah. Aku mahu buktikan aku mampu hidup dengan cara aku walaupun aku tak punyai kekayaan. Aku cukup bahagia dengan apa yang aku lakukan. Terima Kasih Tuhan.

Bersambung di (bahagian dua)....

7 comments:

  1. cite btol ke ni?-adila

    ReplyDelete
  2. ini cerita la..adila..haha..gila baq hang aku nak buat mcm ni..haha..ini cerita..ok..tunggu sambungannya ok

    -syukoq

    ReplyDelete
  3. mujuq cuma cerita...trkejut haihhh...>_<

    DQ..

    ReplyDelete
  4. macam baca myfirsttime pulak.

    *bale

    ReplyDelete