Friday, May 13, 2011

Untuk Bidadari Dunia

Bukan setiap saat kita akan peroleh kebahagiaan. Jangan ditinggalkan duka*

Ya, setelah bertahun aku berjaya mehapuskan emosi yang bermaharajalela dihati. Aku bangkit dan terus mencari diri. Bukan mudah untuk menyelak helaian muka surat konkrit yang melindung kebenaran setelah sekian lama.

Jarak menjadi halangan ketika rindu membisik manja ditelinga. Ketika aku sibuk berusaha keras untuk masa hadapan, tiba tetamu yang tak diundang. Bukan pada aku, ianya di pagar rumah sang Bidadari. Cubaan mengetuk pintu hati oleh tetamu yang sangat akrab. Aku pula, hanya mampu tersenyum untuk membuang segala alasan serta pemikiran negatif yang cuba merasuk rakus minda suci ku ini. Pelepasan yang dibuat kerana ikhlas ingin melihat ia bahagia.

Biar walau caci hina yang aku terima, aku tetap dengan pendirian aku. Tanpa bantahan, aku tetap melangkah mendekati ia. Supaya dapat aku belai, aku ubat dan aku legakan segala kesulitan mahupun kesakitan hati dan kulit. Zahir dan batin aku cuba bekalkan pada masa hadapan.

Sekarang, apa kehendak ia aku cuba sampaikan. Permintaan yang ia minta hampir serupa dengan apa yang bonda impikan. Meminta aku belajar dan memanfaat erti kesabaran supaya aku mampu berfikir dengan tenang dan segala kemungkinan dapat diselesaikan dengan tepat. Ya, masih muda dan masih terlalu awal jika dibandingkan dengan usia ku. Tapi kehidupan berdasarkan pengalaman siapa tahu, khasiatnya lebih dari 100 tahun pembelajaran teori.

Apa yang aku lakarkan sekarang, sekeping nota peninggalan memori selepasnya hari semalam. Maka hari ini dengan pengalaman dan pembelajaran yang baharu aku serapkan untuk nota hari esok. Sehelai kertas yang tertulis tentang rasa cinta pada bidadari mulia yang aku tidak mahu mencari ganti atau yang lebih baik dari ia. Aku serahkan kunci peti perasaan yang aku simpan hanya untuk satu - satunya bidadari yang aku impikan, untuk ia simpan dan sememangnya aku kekal miliknya hingga tamatnya kisah jika tuhan menarik nikmatnya.

Telah aku relakan segala kesakitan serta keperitan dan kesulitan yang kami hadapi, akan dijinjing bersama - sama. Itu janji aku.

Kau yang teristimewa,
....................
Ahmad Syukor B. Abd Razak

2 comments:

  1. wow! that so sweet of u..:) thanks a lot..

    ReplyDelete
  2. Syukor tak cuba menjadi mujahid?

    -adila

    ReplyDelete