Saturday, May 14, 2011

Nota untuk seorang Kenalan

Jauh disudut hati aku cuma sedih melihat kelakuan ganjil beserta lakon layar pada bayang - bayang kau*

Untuk seorang kenalan,
Sering sahaja aku melihat wajah - wajah bergetah yang tak pernah aku nampak sebelum ini.
Tiba pada suatu saat, dimana aku telah disapa hormat oleh remaja sebaya. Cuma yang beza, raut wajahnya yang menampakkan kemuraman walaupun dia mengukir senyuman serta paksa. Aku yang serba salah, terus menyambut tangan yang dihulur untuk dijabat, lalu untuk tidak menambahkan luka yang sedia ada pada hatinya, aku turutkan senyuman pujuk.

Perjalanan masih panjang, tapi aku nampak jejak yang ditinggalkan nya masih berdarah. Luka yang tidak mampu dipandang ringan. Ya aku tahu yang kami serupa dunia, remaja yang mencari alam dewasa. Cuma yang membezakan aku dan dia adalah pengalaman hidup yang telah aku coretkan pada diari hidup aku sejak dahulu. Apa yang aku lihat pada dia semuanya yang telah aku jalani dahulu. Serta daya aku merakamkan segala yang ada di dada untuk aku sampaikan pada nya.

Keras, kau perlu ingat. Bahawasanya aku adalah seseorang yang boleh dijadikan rakan, sahabat mahupun lawan. Semua keputusan dan tindak laku terkandung dari pemikiran kau sendiri. Aku hanya mampu menghulurkan secebis nota yang tertulis serba serbi tentang kehidupan. Itu adalah nasihat. Apa yang aku mampu luahkan untuk kau jadikan benih disiramkan hidup subur menjadi pohon yang melindungi kau dari jahat atau baik. Semua atas dasar persahabatan hadiah ini aku serahkan supaya kau dapat menjadi matang.

Untuk seorang kenalan,
......................
Ahmad Syukor b. Abdul Razak

1 comment:

  1. untuk seorang kenalan?i'm wondering who is he/she..

    ReplyDelete