Monday, May 30, 2011

Diari Si Pencinta Seni (Bahagian Tiga)

Setelah dua minggu aku habiskan masa dengan menulis di dalam bilik. Aku terperap sendiri, masam, busuk, letih otak bercampur baur menjadikan hasil. Aku siapkan beberapa penulisan sebelum aku melangkah lagi. Duit yang aku bekalkan cuma tinggal RM30, aku makin terdesak.

Esoknya, aku minta Sarip tumpangkan aku hingga ke bandaraya. Aku berjalan - jalan sekitar tempat itu mencari tempat tumpuan. Petang itu, aku terjumpa satu lokasi dimana ada remaja yang bermain gitar, aku hayati nyanyiannya. Merdu, setiap lagu yang dinyanyikan berbaur kehidupan dan ada juga tentang penindasan. Setelah puas jari - jemari memetik tali gitar, bibir ditutup rapi lalu senyuman dilemparkan. Manusia - manusia sekeliling yang lalu - lintas, melepak serta yang menghayati si seniman ini terus menghulurkan sedikit ringgit membalas kepuasan mereka.

Aku mendekati remaja itu, berkata. Bakat serta suara yang merdu digabungkan lalu meng-olah detik - detik individu bandaraya yang berlalu, menghasilkan stesen radio tanpa rangkaian di sebuah lokasi tetap. Siapa nama saudara? Iman, dia jawab. Kenapa tidak cari produser untuk mengembangkan lagi bakat serta pendapatan yang lebih besar? Mengapa pilih untuk menyanyi dikaki lima? Ini jiwa saya, Iman jawab. Aku terdiam dan senyum lebar dengan jawapannya itu, ternyata aku tidak kesorangan memperjuangkan impian. Setelah selesai Iman berkemas, sebelum sahaja dia melangkah pergi, aku bertanya kalau - kalau dia sudi mengerahkan sedikit tenaga untuk jari - jemarinya memetik tali gitar untuk aku berpuisi bermula esok. Dia setuju.

Keesokannya, aku tiba dilokasi tersebut pada waktu sama dimana aku terjumpanya semalam. Iman sedang bermain gitar seperti biasa dimana rutin hariannya. Setelah kelibat aku dilihat beliau, dengan tenang dia habiskan lagu yang didendangkan. Memanggil aku.

Sedikit kaku, tapi aku tetap bersemangat. Cerita aku sedikit pun tidak lari dengan cerita Iman, cuma perbezaannya aku membaca dan dia menyanyi. Untuk tidak mengurangkan "pelanggan" aku mula.

Pelayaran yang telah lama menyusuri lautan,
Aku tiba disebuah pengkalan,
Mencari bekalan,
Untuk pelayaran seterusnya.
Mengutip sisa - sisa hidup tak bertapak,
Serpihan ilmu,
Cebisan Pengalaman,
Masih mencari arah.
Tunggu terbitnya sang mentari,
Menyuluh gelapnya perjalanan,
Mencari tangga,
Sambil ketulan batu dikutip untuk arah haluan.

Bersambung pada (bahagian empat)

2 comments: