Wednesday, May 25, 2011

Diari Si Pencinta Seni (Bahagian Dua)

Seorang kenalan baru yang menjadi sahabat*

Aku bermalam disebuah kamar sewa. Dimana seorang remaja yang juga dari sebuah kampung menetap di bandaraya sebagai pekerja. Aku dipelawa kerana kedatangan aku nampak buntu dimana aku tertanya - tanya tentang arah. Pakaian aku yang amat menjengkelkan. Maklumlah seseorang yang cuba untuk hidup sebatang kara!

Jam tepat pada 12 tengah hari. Kelihatan manusia berpusu - pusu keluar dari pejabat, ada yang berjalan kaki, ada yang menunggang motosikal dan orang - orang yang berpangkat besar enggan sesekali terkena walaupun secebis cahaya matahari, lalu mereka menaiki kereta - kereta mewah dan dipandu oleh pemandu peribadi. Menuju ke restoran besar. Restoran segera juga disinggah oleh pekerja - pekerja pejabat yang ketagihan terhadap produk luar negara. Tidak lupa juga makcik dan pakcik yang mencari rezeki dengan berniaga di gerai - gerai setinggan, kaki lima serta kedai sederhana dengan menjual masakan kampung dengan harga yang sangat murah dibandingkan dengan restoran di bandaraya ini.

Aku masih tercegat di anak tangga stesen bas, berdiri kaku bagai tugu negara. Aku disapa oleh seorang remaja separa dewasa. Dari raut wajahnya aku dapa lihat dia seorang jejaka dari kampung yang bekerja di bandaraya untuk menampung keluarga. Sarip. Menghulur tangan dan mendahulukan "Assalamualaikum" kepada aku. Jawab. Sejenak selepas bicara pendek tentang infomasi arah tuju, Sarip mengajak aku mengisi perut di sebuah gerai setinggan milik Pak Cik Man orang kampungnya.

Enak, Sarip sangat tertib. Aku segan. Sebelum menikmati hidangan, aku terasa seperti adik atau anak saudaranya pula. Diajar aku makan menggunakan tangan, membaca doa sebelum makan. Aku segan, maklumlah aku dari keluarga besar. Makan dan minum diajar mengikut cara orang - orang berada. Cis, bedebah kau ayah. Kau telah jauhkan adat dan agama dari keluarga!

Tidak aku sangka, nikmat makan menggunakan tangan yang bersih tak sangga! Terlalu hebat untuk diperbandingkan dengan sudu dan garfu yang bernilai ribuan ringgit! Nikmat pada jari jemari kurniaan ilahi lebih besar! Terima kasih Sarip! Selesai makan dengan berbekal kan minit yang tertinggal, kami berbual. Hampir hingga nenek moyang kami bertukar latar belakang. Dan setelah bicara peribadi aku suarakan pada Sarip. Dia memahami. Lalu mempelawa aku untuk berkongsi kamar dengannya disebuah rumah sewa. Aku setuju.

Dinding yang kosong telah aku hiaskan dengan penulisan aku. Bukan conteng, aku tampal cebisan - cebisan serta helaian kertas yang ada coretan aku. Sarip suka dan dia tidak pernah membantah apa yang aku lakukan mahupun marah. Malah dia lebih suka membaca segala penulisan aku sebelum tidur, dan setiap kali sebelum melelapkan mata, dia akan meminta aku siapkan satu cerita untuk dibaca sebelum berangkat ke tempat kerja. Ha Ha Ha. Seorang kenalan yang boleh dijadikan sahabat, dia terus menyokong aku. Terima kasih Sarip!

Bersambung pada (bahagian tiga)

1 comment: